8 Kasım 2012 Perşembe

Gündelik hayatın tozunu silmek / Sabahattin Gencal

 Pablo Picasso’dan...
***
Gündelik hayatın tozunu silmek
“Bayram değil seyran değil …” ile başlayan deyişi duymuşsunuzdur. Beklenmedik, şaşırtıcı davranışları hatırlatır. İhtimaldir ki şimdi de hatırlayacaksınız ve bu yazının niçin yazıldığını, niçin Pablo Picasso’dan söz edildiğini merak edeceksiniz. Öyle ya ne alakası var? Picasso da nerden çıktı. Doğum tarihi, ya da ölüm tarihi midir? Aslında sizden çok ben merak ediyorum bu yazıyı niçin yazdığımı.  Ben ki 35 yıl öğretmenlik yaptım. İkide bir öğretmenlik yaptığımı şunun için söylüyorum: Müfredata bağlı olmaya alışkınım. Müfredat dışına çıkmazdık. Plansız programsız da yazmazdık. Bu alışkanlığımın etkisinden tamamen kurtulduğumu söyleyemem. Yine belirgi gün ve haftalara bakıyorum, yine güncel konulara takılıyorum…
Doğrusu bugün, 10 Kasım gününün yaklaşması dolayısıyla Atatürk’ün “ Sanatsız kalan bir ulusun hayat damarlarından biri kopmuş demektir.” Sözü üzerinde duracaktım. (Dolaylı da olsa hatırlatmış oluyorum.) Günlük gazeteleri okuduktan sonra yazıma başlayacaktım. Gazeteler binbir olumsuz haberle dolu. Sanatla ilgili haberler de vardır belki; ama ben bulamadım. Yalnız bir yazının satırları arasında Picassoya ait olduğu söylenen bir söz buldum. Paylaşmakta yarar gördüm. “Sanatın amacı ruhumuzdan gündelik hayatın tozunu silip süpürmektir.”(Picasso)  Bunu özlü sözler etiketiyle yazacaktım. Sonra düşündüm okuyucularımızın gündelik hayatlarındaki tozları da silmek gerekir. Biliyorum bu ayakkabının tozunu silmek gibi olamaz; ama …
Sanatla ilgili bir becerim olsa esirgemez ortaya koyardım; ama ne yazık ki sanat konusunda yaya kaldım. Sadece ben mi yaya kaldım?
Bu sorulara fazla takılırsak gündelik hayatın pasını atamayız. Onun için Picasso’nun görsellerine bakınız.  Tabii ihtiyaç duyanlar baksın. Gökyüzünü, denizi, dağı taşı, çiçekleri böcekleri gözlemleyenler için mesele yok. Sözün gelişi böyle dedim. Bakarsınız mesele çıkar: Havamızı, suyumuzu…kirlettiler demeye kalkanlar olur. Yani neresinden bakarsak bakalım  ruhumuzdaki tozlardan kurtulmak zor oluyor. Yine de sanat ürünlerine bakınız. Anlamasanız da, anlamsız bulsanız da bakınız. Ben  sabah sabah Picasso görsellerine takıldım. Bir şey anladım mı? Anlamadığımı anlamışsam bu da yeter. Bu kadar söz de yeter. Anlayana sivri sinek saz…
Sabahattin Gencal, Başiskele-Kocaeli, 08. 11. 2012
************************************************************
 “Anlaşılmaktan daha tehlikeli bir durum var mı? Üstelik bu zaten olası değildir ki hep yanlış anlaşılırsın. Yalnız olmadığını sanırsın, oysa her zamankinden daha yalnızsın.”

Pablo Picasso
************************************************************

Picasso’dan Bir Yaşam Hatırası

Bir ülkenin hükümdarı dönemin en ünlü ressamını huzuruna ister ve ondan bir horoz resmi çizmesini isteyecektir. Ve ülkenin en iyi ressamı Picasso gelir. Picasso hükümdardan bu resim için üç ay süre ister. Üç ay sonra Picasso elinde boş bir kağıt ve kalemle gelir hemen bir horoz resmi yapar. Hükümdar çok şaşırır. Madem bu resmi on saniyede bitirecektin benden niye 3 ay zaman istedin diye kızar. Picasso’da hükümdarı atölyesine gelmesini ister. Bunun üzerine hükümdar atölyeye gider ve Picasso dolabı açar, dolabın içinden en az üç yüz tane eskiz dökülür. Hükümdara dönerek bu resim 3 aylık çalışmamın ürünüdür der.
Kaynak: http://www.harbiforum.org/
*
Ayrıca Bakınız

Pablo Picasso ( Hayatı ve bir kaç tablosu)
Pablo Picasso (birkaç tablo)
Pablo Picasso hakkında
Pablo Picasso’nun Guernica’sı
Picasso sanatı ve eserlerinden
Pablo Picasso (Vikipedia)
Pablo Picasso'nun eserlerinden - görsellerinden (Google)

2 yorum:

  1. Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil