14 Temmuz 2012 Cumartesi

Ezan Çiçeği / Sabahattin Gencal

35 yıllık öğretmenliğimde plansız olarak derse girdiğim çok nadirdir. Basit günlük yaşantımda da yazılı olmasa da plan yaparım. Plan yapma takıntısı demeyelim alışkanlık diyelim buna. Ama bazen bu alışkanlıktan saptığım oluyor. Örneğin bugün, bu çalışmayı sunarken plan milan yaptığım yok. O kadar ki biraz öncesine kadar hiç mi hiç aklımda olmayan ezan çiçeğine takıldı kafam.
Bahçemiz, komşuların yetiştirdiği çiçeklerle dolu. Çoğunun ismini bile bilmiyorum. Böyleyken sabah sabah gazete okurken gözüme ezan çiçeği takıldı. Kimilerinin yakasına çiçek takılır, bizim de gözümüze takıldı.
Google bakayım dedim. Yüzlerce yazı var. Birkaçını okudum. Nedense paylaşmak geldi içimden.
Çiçeği paylaşmıyorum. İçinde bulunduğum durumu paylaşıyorum. Aslını ararsanız içinde bulunduğum durum da denmez buna. Öyle ya kendimi anlatacak olsam dün dişçiye gittiğimi yazardım, sıcaklardan bunaldığımı, halsiz düştüğümü yazardım. Bunları pas geçiyorum. Arada bir Türkiye'mizin içinde bulunduğu duruma dolaylı olarak dokunurdum bunu da pas geçiyorum. Bu anda pas geçme zamanı herhalde. Bakıyorum da tüm köşe yazarları da bıktı herhalde yazmaktan ki eften püften meselelerle geçiştiriyorlar.  Yine konuyu saptırıyoruz.
Bugünkü konumuz ezan çiçeği. İnsan hiç görmediği bir çiçeği konu eder mi? Ediyoruz işte bak. Genellikle hep bilmediğimiz konuları irdeleriz. Bildiklerimizi, kişisel gözlemlerimizi yazma alışkanlığı edinemedik gitti.
Ezan çiçeği gün battığında açarmış. Ertesi gün öğlene doğru daha açmamak üzere kapanırmış.
Ezan çiçeğinin bir günlük saltanatı olduğunu bilmiyordum. Gazetedeki yazıyı okuyunca ezanla açılıyor, güneşle kapanıyor; açılıyor, kapanıyor sanmıştım. Bir kaç yazı daha okuyunca sandığım gibi olmadığını anladım. Bunu niye yazdım? Demek ki her şey sandığımız gibi olmayabiliyor. Araştırmak lazım. Diyeceksiniz ki  nasıl araştıracağız? Resmi kuruluşlar bile aynı konuda çok değişik, çelişik açıklamalar yapıyorlar.
Bugün açıklamalardan, haberlerden, şunlardan bunlardan değil ezan çiçeğinden söz etmeliyiz. Başka deyişle akşam sefası çiçeği hakkındaki alıntılara göz atmalıyız. Gerekirse çiçeklere sormalıyız. "Yunus Emre miyiz ki soracağız sarı çiçeğe. En azından düşünmeliyiz; çiçeklerin hassasiyetlerini düşünmeliyiz.
Bu sıcak günler de düşünmek de yoruyor insanı en iyisi alıntılara bakın, ya da kendinizi yormayın.
Böylesine bir girizgah yapmadan çiçeğe dikkat çekecektim. Bir türlü sonuç cümlesi yazamadım. Hep beraber yazalım: Çiçeklerden de ibret alalım.

Sabahattin Gencal, Başiskele- Kocaeli, 14. 07. 2012.

Ayrıca bakınız

Güneş battığı anda aniden açılarak şaşırtıcı bir gösteri sunar. Ezan okunduğu sırada aniden çiçek açarak görenleri etkiler. Ertesi gün öğlene doğru sönen çiçeklerin ömrü bir gündür. Ertesi sabah bir önceki gün açan çiçekler kapanır ve aynı çiçek bir daha açmaz. Ancak bol tomurcuk verdiği için problem olmaz. Baharda rozet biçimi etli ve tüylü yaprakların ortasından uzun bir sap çıkarır. Bu sapın üzerinde yaz boyu açacak olan tomurcukları taslak halinde bulunur. 1.5 metre uzayabilir. Devamı 

Ezan çiçeği, akşam ezanı okunmaya başladığında tomurcuk haline gelip. ezan okunduktan sonra 5 dakika içerisinde açılıyor.

Tomurcuktan açılmaya başlayan çiçek, pıtır pıtır ses yapınca da görenleri hayretler içerisinde bırakıyor Akşam Ezanı ile Yatsı ezanı arasında sarı renkte açan çiçek, sabah gün açtığında renk değiştirerek güneş ışığı ile birlikte kırmızı olup yine güneş ışığı ile kuruyor.  Devamı

Ezan Çiçeği (Oenothers Biennis): Bu bitki çok eski zamanlardan beri, Kuzey Amerikalı şifacı Kızılderililer tarafından, kaynatılarak, yaraları iyileştirmek için kullanılıyor. Devamı


Halk arasında ezan çiçeği olarak bilinen akşamsefası, şu sıralar yurdumuzun dört bir yanında sefa yapıyor. Akşam ezan vakti geldiğinde açıp sabah dinlenmeye çekiliyor. Elbette bunun bilimsel bir açıklaması var. Devamı


Akşam safası, çiçeklerini pek ilginç şekilde açar: Güneşli günlerde akşama doğru açtığı çiçekleri bütün gece açık kalır ve sabah güneşini görür görmez kapanır. Oysa bulutlu günlerde bitki çiçeklerini sabahleyin açar ve bütün gün çiçekli kalır. Kimi zaman bir bitkide iki ayrı renkte açan çiçekler görülür, işte bitki bu şekilde açtığı çiçeklerin her biriyle, karabiberinkilere benzeyen siyah renkli birer tohum verir. Devamı

Ezan çiçeği açarken, http://www.vidivodo.com/
Ezan çiçeği,http://www.dailymotion.com/
Ezan çiçeği (Google görselleri)

4 yorum:

  1. Akşam safası ve gece çiçek açan bitkiler sadece gece beslenen belli böcekler vasıtasıyla tozlaşma yaparlar.Her bitki ilgili böceklerin kendini bulması için farklı yöntemler geliştirmiştir.Çiçeklerin açması ise, ısı ve ışıkla ilgili bir durumdur.
    Selamlar, sevgili öğretmenim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve tamamlayıcı yorumunuz için teşekkür ederim.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil
  2. bu çiçeği biliyorum bizim burada da var ezanla açılıyor sabaha ezan okunduktan sonra kapanıyor harika ve ibretlik

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil