29 Nisan 2012 Pazar

Bir fotoğrafın kısa öyküsü ya da "olduğu gibi görünmek" / Sabahattin Gencal


Ya olduğun gibi görün
Ya göründüğün gibi ol
Hz. Mevlana
2000'den 2012'ye Sabahattin Gencal

          Hz. Mevlana'nın "Ya olduğun gibi görün, ya göründüğün gibi ol." sözünü bir yaşam ilkesi olarak kabul ettim. Bugüne dek bu ilkeden bilerek sapmadım. Ancak farkında olmaksızın bu ilkeye aykırı davranmış olabilirim. 
          Durup dururken bu da nereden çıktı diyenler olabilir; onun için bir açıklama yapmayı gerekli gördüm. Aslında pek de gerekli değildi; ancak açıklamazsam içim rahat etmeyecekti.
          14 Nisan 2012 günü, torunumu,  çıktıkları okul gezisi için uğurlamaya gittim. Uğurlama alanında beni gören torunumun arkadaşlarından biri, babasına: "İşte, sana internette fotoğrafını gösterdiğim arkadaşımın dedesi."dedi. Baba da bana bakarak  sözde şaka ile karışık, "İnternete, genç, yakışıklı fotoğrafını koydu." dedi. Şimdi ne oldu?...
          Zannedilmesin ki bu gafa alındım. Hayır. Benim yakışıklı olup olmama kompleksim olmadı hiç. Yaşlanma kompleksim de olmadı. Yetmişine merdiven dayamış biri olarak böyle düşünmem; hatta bunu yazmam bile doğru olmaz. O halde niye yazdım? 
          Şunun için yazdım: Hani, dedik ya "Ya olduğun gibi görün ya göründüğün gibi ol." sözünü ilke kabul ettik. Madem öyle, niye eski fotoğrafi, açık deyişle 2000'de çektirdiğim bir fotoğrafı kullanıyorum.  Bir ara not yazayım, ihtiyarlıktan olacak fotoğraf tarihlerini tam olarak hatırlamıyorum.Yukarıda sıralanan fotoğrafları sırasıyla  2000'de, 2004'te, 2008'de çektirmiş olabilirim. En son fotoğrafı dün çektirdim.( 28. 04. 2012) Torunuma dedim ki, "Fotoğrafımı güzel güzel çek." Lise birinci sınıfta okuyan torunum " Portre çekemiyorum." dediyse de yine bir fotoğrafımı çekti. İnternette yayınlayacağım yazılarımda artık bu fotoğrafı kullanacağım.
          Yani, ne yapmış olduk? Fotoğrafı da güncelledik ki  kimseyi yanıltmış olmayalım. 
          Hem fotoğrafın öyküsünü yazmış oldum,  hem Hz. Mevlana'nın sözünü yineledik, hem de güncellemenin önemine değindik. Yani bir taşla bir kaç kuş vurmaya çalıştık. 
          Biz ihtiyarlar fazlaca çağrışım yapıyoruz. Aklıma taa, ilkokulda okuduğumuz bir metin geldi. Bir dalda bulunan üç kuşa bir taş atarak bir kuşu vurduk, dalda kaç kuş kaldı? Böyle bir soru işte. Kuşların sayısı aklımda değil ya üç yazıverdim. 
           "Bütün kuşları kaçırdın, dalda kuş kalmadı. Yazı da da bir anlam kalmadı, falan filan... "denmez inşallah. 
          Aslını ararsanız, bu konu böyle, sohbet gibi lakırtılarla geçiştirilecek bir konu değil. Bu konu üzerinde makale yazmalıydık. Gerçekten de internet aleminde "Olduğun gibi görün, göründüğün gibi ol." ilkesi uygulansa ne iyi olurdu. Şimdi bazıları içinden diyor ki" İnternet alemiymiş, güncel hayatımızda da bu ilke hiç uygulanmıyor. Bu ilkeyi uygulayanlar bir köşeye çekilmeye mahküm oluyor. O bazıları da haklı, sen de haklısın...
           Sabahattin Gencal, Başiskele - Kocaeli, 29. 04. 2012
________________________________________________________________
Fotoğrafım-
Not: Zihni kardeşimiz, yorumunda "Zaman ve Biz" başlıklı yazısına bağlantı yaptı.Ancak bağlantı oluşmadı. Onun için sözü edilen  yararlı, anlaşılır biçimde ve özenle yazılan bu yazıyı okumanızı tavsiye ediyoruz:  

8 yorum:

  1. Yıllar öyle çabuk geçiyor ki... Yeri geliyor,bir kaç yıl öncesinin fotoğrafını kullanıyorsunuz; o da ne, baya farklar var şu anki görüntü ile. Özellikle bayanlarda, saç, kilo durumu vs. ama içtenlikle söylüyorum, sizde pek bir değişiklik yok değerli arkadaşım.. Allah sağlıklı yaşlar versin ki, yaşamanın bir anlamı olsun. Nice sağlıklı yıllar ...

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
      İltifatınız için de ayrıca teşekkür ederim.
      Aslında "olduğun gibi görünme" konusunu vurgulamak istiyordum; ama ihtiyarlık konusuna girdik istemeden.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil
  2. Sayın hocam; siz yaşlanmıyor yaş alıyorsunuz, sizi tanıdığım için memnunum, keşke bende sizin yaşınıza geldiğimde böyle pırıl pırıl bir dimağa sahip olabilsem.Hem artık insan ömrü uzadı, 80 den sonrasına yaşlı deniyor.Üreten insan hiç bir zaman yaşlanmaz, boşuna işleyen demir pas tutmaz dememişler,buna güzel bir örneksiniz. Sizi kendime örnek alıyorum,saygılarımla

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
      İltifatınız için de ayrıca teşekkür ederim.
      Bir taşla birkaç kuş vurayım dedim; ama anlaşılan yaşlanmayı vurdum. "Olduğun gibi görünme" ve güncelleme konularını kaçırdım. Neyse, sağlık olursa onlar da başka bahara.
      Üretici olmak elbette her bakımdan iyidir; umarım faydalı olan, güzel olan, uygun olan düşünce ve duygular üretiriz.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil
  3. Sayın Hocam,
    olduğun gibi görün göründüğün gibi olmak zorundayız ayrıca. Çünkü, yalancının mumu da yatsıya kadar yanar. Mum söndüğünde çukura düşüp aşağılanmak kaçınılmaz olur. Olduğundan farklı görünmek çabası sanırım içi boşluktan, özgüvensizlikten gelir.
    Yaş konusu... evet, zaman ve biz başlığıyla birşeyler demeye çalıştık; öyle düşünüyorum.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil
  4. Merhabalar Sabahattin Hocam,

    "Ya olduğun gibi görün, ya da göründüğün gibi ol!" İki yüzlü olma, kaypak olma, çift kişilikli olma, maskeni at ve aynaya bak! Ya göründüğün gibi ol, ya da olduğun gibi görün.

    Yani bir taraflı ol!.. Ortada durup bir sağa bir sola dalma diyor... Değil mi sayın hocam? Yüce Mevla, rahmetiyle muamele eylesin ne güzel söylemiş büyük düşünür Mevlana hazretleri.

    Elimizden geldiğince tek taraflı olmaya gayret ediyoruz ama, hatasız kul olmazmış, mükemmellik ve hatasızlık sadece alemlerin Rabb'i olan Cenab-ı Hakka'a mahsustur. Noksan ve kusurlu sıfatlar bizlere mahsustur. Cenab-ı Hakk, tüm kusurlu ve noksan sıfatlardan münezzehtir.

    Bu güzel paylaşım için teşekkürlerimi sunar, hayırlı günler dilerim.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Recep Bey Kardeşim,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
      Yorumunuza katılıyorum.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil