22 Şubat 2012 Çarşamba

Mehmed Akif’in ilk ve tek çocuk şiiri: Ferda Kadın

  • Mehmed Akif’in torunu Ferda Argon için yazdığı bu şiir, onun ilk ve tek çocuk şiiri olarak kayıtlara geçmiştir. Ferda Kadın, ilk defa Türk Edebiyatı dergisinin Aralık 2008 sayısında yayımlanmıştır.








    Ferdâ Kadın 


    Ferdâ Kadın! Ferdâ Kadın! 
    Ben görmeden sevdim seni. 
    Sen galiba gördün beni, 
    Pek ihtiyar, hoşlanmadın 


    Ferdâ Kadın! Ferdâ Kadın! 
    Ey yavrumun ilk yavrusu 
    Pek tatlı şeysin doğrusu 
    Lakin neden çirkin adın? 


    Yok yok, adın cidden güzel 
    Dünyada her şeyden güzel 
    Aydan güzel, günden güzel 
    Ay, gün nedir? Senden güzel 
    Hatta derim: Benden güzel 
    Zira "yarın" "dün"den güzel... 

    Mehmet Akif Ersoy
    (deden)
    ----------------

    M. Selim Gökçe
    ***

Tek Çocuk şiiri Ferda'ya
Ersoy’un mektuplarında hiç aksatmadan kızı Suad’a sorduğu torunu “Ferda”dır. Kızı Suad “Vatan Şairi” Ersoy’dan torunu için bir şiir yazmasını ister. Ersoy da “Eğer meşguliyetim başımdan aşkın olmasa dediğin gibi oturur o kız için uzun boylu bir şiir yazardım” der. Yazışmalarında zaman içinde büyüyen Ferda’nın marifetlerini yazması konusunda kızına isteklerde bulunur. Ersoy uzakta da olsa adeta Ferda’nın üstüne bir melek gibi eğilir. Asker olan damadı Ahmed Bey’in Milas’a gitmesi onu endişelendirir. Çünkü o dönemlerde sıtma hastalığı yaygındır. Mektuplarında Ferda’ya sıtmanın ilâcı olan “kinin” yutturmalarını ister. Aradan kaç mektup gitti geldi bilinmez, ancak Ersoy sonunda tek ve ilk olarak bir çocuğa şiir yazar. İşte o şiirden bir dize
“Ferda Kadın, Ferda Kadın / Ben görmeden sevdim seni / Sen galiba, gördün beni / Pek ihtiyar hoşlanmadın!.” Şiirin sonuna ise “Zira yarın dünden güzel” diyerek içinde bulundukları gönüllü sürgünlük halinden bir umut kapısı aralar.
 Hasan Hüseyin Kahraman

2 yorum:

  1. Merhabalar Sabahattin Hocam,

    İlk defa duydum ve ilk defa okudum. M.Akif'in arşivindeki bu güzel çocuk şiirini meydana çıkararak bizlerle paylaştığınız için çok teşekkür ederim.

    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Recep Bey Kardeşim,
      Ziyaretleriniz ve yorumlarınız için teşekkür ederim.
      Mehmet Akif2in bu şiirini ben de ilk defa okudum.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil