17 Şubat 2012 Cuma

İstiklal Marşı'nın Tahlili

İstiklâl Marşı’nın muhtevası, iki ana temel üzerine oturur: 
Bunlar: Bir; Türk milleti, onun vatanı, istiklâli, dini ve bayrağının düşman saldırısı karşısındaki durumu ve bunun millet nezdinde doğurduğu ciddî endişe. 
İki; bu endişeye mahâl olmadığı inancı ve bunun Türk milletine bağlı gerekçeleri. Metin, ilk kelimesinden son kelimesine kadar bu iki ana temel üzerine inşa edilmiş; bu iki ana eksen çevresinde doğup gelişmiştir.
Muhtevanın iç veya alt birimlerini ise; 

Türk milletinin değer (hürriyet, istiklâl, din, vatan, bayrak) ve nitelikleri (hürriyet severlik, imanlılık/Hakk’a tapmak, vatanseverlik, kahramanlık) ile 
düşmanın nitelikleri (alçaklık, hayâsızlık, medenîlik (!), çılgınlık, maddî güçlülük) oluşturmaktadır. 
Türk milletine ait söz konusu değer ve niteliklerin her biri, -çoğu zaman- bir “mânâ birliği” seviyesinde ele alınmış ve ön plâna çıkarılmıştır. 
Düşmana ait nitelikler ise, dördüncü dörtlükte mukayeseli bir şekilde ve daha belirgin olarak vurgulanırken diğer dörtlüklerden bazılarında yer yer sezdirilmiştir.
Prof. Dr. İsmail Çitişli, Yazının tamamını okumak için tıklayınız.
*
Tahlil Üzerine Başlıca Dikkatler
İlk iki kıtada bayrağa seslenen şair, onun bağımsızlık sembolü oluşundan hareketle Türk milletinin ebediyete kadar bayrağıyla birlikte var olacağını belirtir. İkinci kıtada geçen Hak kelimesinin bulunduğu mısra son kıtada tekrarlanmıştır.  Hak kelimesi “Tanrı, adalet ve hakikat” gibi değişik anlamlara gelir. Bu üç anlamın bir kelimede birleşmesi boşuna değildir. İslâmiyette hak kavramı Allah ile yakından ilgilidir. Tanrı yarattığı tüm insanlara yaşama  hakkını vermiştir. Hiçbir kişi başkasını öldürme hakkına sahip olmadığı gibi, milletler de bir
birlerini köle haline getirme hakkını kendilerinde görmemelidir. Bu aslında yaratılışa yani ilâhî kanuna aykırıdır. Şair ikinci kıtada Türk bayrağındaki hilâle sitemli bir serzenişte bulunur. İstiklâle en layık olan milletler Hakk’ı bulan ve ona tapan milletlerdir. Akif, ikinci kıtanın başında, hilâle seslenişinden hareketle hilâl ile İslâmiyet arasındaki ilgi göz önünde bulundurulunca bu yolda akıtılan kanların aynı zamanda Allah yolunda akıtılmış olan şehit kanları olduğu gerçeği ortaya çıkar.  Bu seslenişi Allah’a niyaz olarak düşünmek de Mümkündür
Azmi Bilgin
Ayrıca bakınız:
İstiklal Marşı'nın Tahlili, Prof. Dr. Mehmet Kaplan
Edebi bir metin olarak İstiklal Marşı, prof. Dr. M. Orhan Okay, elazig.gov.tr. 
İstiklal Marşı'nın 10 kıtasının açıklanması http://www.ataturkdevrimleri.com/
İstiklal Marşı'nın Tahlili, İsa Kocakaplan
İstiklal Marşı'nın açıklaması, Bilgicik.com
İstiklal Marşı ve açıklaması, Ahmet Kavaklıyazı
İstiklal Marşı'nın kıta kıta anlamı, .nuveforum.net/
İstiklal Marşı'nın kıta kıta anmamı, .forumdas.net/
İstiklal Marşı yorumu: Ahmet Varinli
İstiklal Marşı'nın şifreleri çözüldü,.supermeydan.net/
İstiklal Marşı'nın noktalaması, Faysal Okan Atasoy
İstiklal Marşı hakkında Ansiklopedik Bilgi, Türkçeciler.com
İstiklal Marşı'nı anlama sözlüğü, ://www.mehmetakifarastirmalari.com/

2 yorum:

  1. Merhabalar, Sabahattin Hocam!

    İstiklal Marşı'nın tahlilinin de böyle karşıma çıkacağını bilseydim, bir önceki yorumu burada kullanırdım. Çünkü o uzunca yorum buraya daha çok uygundu.

    İstiklal Marşı'mızın gerçekten manasını ve anlamını bilerek okuyan her Türk vatandaşı, İstiklal Marşı'nda verilmek istenen mesajı alır.

    İstiklal Marşı, kocaman bir tarihtir. Onu tam manasıyla tahlil ettiğimiz de ciltler dolusu sayfalar yazılır.

    Emeğinize ve yüreğinize sağlıklar dilerlen; diline, dinine, bayrağına, tarihine, ülküsüne ve marşına sahip çıkan bu necip millete Allah zeval vermesin!

    Selam ve dualarımla.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Merhaba Recep Bey Kardeşim,
      Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
      "İstiklal Marşı, kocaman bir tarihtir." cümlesi ile güzel bir özet çıkardınız.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil