11 Ocak 2012 Çarşamba

İstiklal Caddesinde yürürken felsefe yapılır mı?/ Sabahattin_Gencal


Birkaç hafta önce hasta yatağımda sözlük okumaya başlamıştım. Hastalığım uzun sürmedi; ama sözlük okumam uzun sürdü. Ne zormuş sözlük okumak. Hele de felsefe sözlüğü okumak…
Bir ara sözünü etmiştim. Keyifsiz olup yatağa girince internete giremedim. İnternede giremeyince acıktım. Nedense bir gün bile okuyamayınca acıkıyorum. Hiçbir kitabı da iştahım çekmedi. Ne düşündümse Attila Tokatlı’nın Ansiklopedik Felsefe sözlüğünü okumaya başladım.
Hasta hasta üstelik yatakta felsefe sözlüğü okumak akıl karı değil. Ama nasıl olduğunu anlayamadan girdim bu maceraya. Yorucu ve anlatılamaz bir macera oldu benim için.
Her kelime havai fişek gibi oldu. Önceden bildiklerim bir renk, yeni öğrendiklerim başka renk, yaptığım çağrışımlar da bir başka renk. Kısaca rengarenk havai fişekler. Bir fişeğin ardından bir başka fişek. Doğudan batıdan yüzlerce kavram; onlarca filozof ve de eserleri hep birbirine karıştı. Kafamda bir yangın çıkacaktı nerdeyse. Çok şükür ki kazasız belasız bitirdik kitabı. Peki ne kaldı bende? Ne kalacak, felsefenin havai fişek görüntüleri. Halka halka, dalga dalga, renk renk ; gürültülü patırtılı; alımlı çalımlı, eğlenceli meğlenceli havai fişek gösterisi.

Doğrusu bu tasvir ettiğim. Ama gelgör ki gönlüm, zorlama da olsa bir şeyler yazmak istiyor.Öyle ya çok kimse felsefeyi fasa fiso olarak kabul ediyor zaten. Ben de havai fişek benzetmesi yaptım. Eğer bu yazıyı burada kesersem haksızlık yapmış olurum.
Ben çok önceleri bir edebiyat sözlüğü okumuştum. Şimdi de felsefe sözlüğü…

Edebiyat sözlüğü okumak Üsküdar Salacak kıyısında bir bankta oturup Boğaz içini seyretmek, deniz trafiğini, yaya trafiğini seyretmek gibi. Felsefe sözlüğü okumak ise Beyoğlunda İstiklal Caddesinde olmak gibi.
Ben İstiklal Caddesi diyeyim siz anlayın felsefe caddesi.
Eskiden felsefe tüm bilgileri içeriyordu. Onun için felsefe bilgiyi sevmek, sevgiyi bilmek olarak tanımlanabilirdi.

8 yorum:

  1. felsefe yapmak..zor iş hocam..hele insanevladından beynini çalıştırmasını, düşünmesini istemek zor iş be Hocam.. bir bakın ülkemize kaç kişi satranç oynamayı biliyor? zor iş zor.. ama bunu becerebilenlerin gelişmelerini de kıskanırız..zor iş zor dedim ya..

    YanıtlaSil
  2. Merhaba Dayatılanla Yaşamak,
    Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
    Hayırlı günler dileğiyle.

    YanıtlaSil
  3. Sabahattin Hocam, felseyi çok severim. İçinde çok derin manalarla, aslında dünyanın ta kendisini de görürüm. Bahsettiğiniz sözlüğü ilk fırsatta edineceğim.

    Benzetmeniz öyle güzel ki, üzerine söyleyecek söz bulamadım.

    Tek sözüm, geçmiş olsun, tez zamanda toparlanın. Sevgiler...

    YanıtlaSil
  4. Merhaba nini,
    Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
    Hayırlı günler dileğiyle.

    YanıtlaSil
  5. Merhaba Sabahattin Bey,

    Etik edinimlerin arttırılması ve güzel bir ahlak kazanma açısından, felsefenin yalnız ve sakin ortamlarda okunup, düşünülmesinin sağlıklı olduğunu düşünmekteyim.

    Sevgi ve saygılarımla...

    YanıtlaSil
  6. Yanıtlar
    1. Çok teşekkür ederim.
      Hamd olsun iyiyim.
      Hayırlı günler dileğiyle.

      Sil
  7. Merhaba Mehmet Bey Kardeşim,
    Ziyaretiniz ve yorumunuz için teşekkür ederim.
    Yorumunuza katılıyorum.
    Hayırlı günler dileğiyle.

    YanıtlaSil