20 Haziran 2011 Pazartesi

Doğu - Batı Panteizmi Çerçevesine Yunus emre Mirası / Zümrut Kulazade



Düşünürümüz Allah Hakkında şunlan yazıyor:

"Ulvi vü süfli cümleten oldur bana gönnen"
"Dünya Ahiret ol Hak yir gökdoludur mutlak"
"Cümle yerde Hak hazır göz gerekdür göresi"
"Her kancuru baktımsa hep görinendür cümle hak"

Her yerde hazır gördüğü Allah'ı Yunus Emre görünen şeylerden ayırmıyor, bizi ihata eden dünya, süfli zerre, yer, nesne ne var ise Allah'ın bir tezahürüdür.Hepsinde Allah vardır. (Hepsi de Allah'tır.)
Yunus Emre Allah'ın ezeli ve ebediliğini aşk ve insana da atfeder. Aşk kadimdir, insan ise aşk denizidir.
Bir taraftan her ne var ise Allah'tır, Haliktır diye ikrar eden şair diğer taraftan her. ne var ise onların mahluk olduğunu da ikrar eder. Yani panteizmin iki temel iddiasını bu ifadelerde görüyoruz.
Allah'ı vasfetmek için yapılan bütün belirlemeler insana da atfedilir. İnsan ezeli, ebedi, kadir, herşeye sahip Allah'ın madenidir.
"Benem şabib-i kıran devran benümdür."
"Ben de baktım, ben de gördüm benimle biz olanı"
"Vücuda gelmeyince Kimse Hakk'ı bilmedi."
"Bu vücutta gösterdi dost bize didannı."

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder