2 Mayıs 2011 Pazartesi

"Kendi Gökkubbemiz" sahneye konuldu


Kendi Gök Kubbemiz

Şiirimize dil, anlatım ve içerik olarak çok şey kazandıran Yahya Kemal Beyatlı’nın ölümünün ellinci yılında (2008), Sönmez Atasoy’un yazdığı “Kendi Gök Kubbemiz” adlı oyun, İstanbul Büyükşehir Belediyesi Şehir Tiyatroları tarafından Yahya Kemal Beyatlı anısına sahneye konuldu. Toron Karacaoğlu’nun oynadığı tek kişilik oyundaYahya Kemal Beyatlı gibi büyük bir şairi İstanbul olgusu içinde anıldı.
Yorumlardan:
Mehmed Salih Dölen - ( 1/5/2009 )
Tek kişilik dev bir oyun.Muhteşem Toron Karacaoğlu nun enfes sesi ve harika yeteneği ile izlenmeye değer bir yapıt.Oyun içinde Endülüs ve Atatürk zamanınında olduğu ve Atatürk ün bir şaire verdiği önemi çok daha iyi anlıyoruz.Şiirler ise yazıldığı zamana bağlı olarak insanı çok gerilere taşıyor.Muhteşem Sönmez Atasoy, muhteşem Engin Uludağ ve muhteşem bir oyuncu olan Toron Karacağaoğlu ndan olağanüstü bir yapıt olmuş….
*
ece - ( 4/16/2009 )
yahya kemali şimdiye kadar tam anlamıyla anlamamışım harika bir oyundu ama dili biraz ağırdı
*
Ali SAKICI - ( 12/15/2009 )
Yahya Kemal Beyatlı’nın hayatını okuyup daha sonra unutmak yerine bu oyunu izleyerek şairin ete kemiğe ve sese bürünmüş bir halinin izleyerek hafızalara kazınmasını herkese tavsiye ediyorum
http://www.tiyatrodunyasi.com/tiyatro_detay.asp?oyunid=164#Yorumlar
*

Kendi Gök Kubbemiz



Sönmez Atasoy’un Yahya Kemal Beyatlı’nın hayatını anlattığı “Kendi Gök Kubbemiz” oyununu nefes almadan seyrettim diyebilirim. Ölümünün 50. yılı sebebiyle yapılan en güzel sanatsal, oyunlu etkinlik çalışmasıydı. Oyun bu derin efsunlu manevi özellikler taşıyan şairin yaşantısı gibi fırtınalaşıp her yeri kasıp kavurdu.
Soyu III. Mustafa’nın sancak beylerinden Şehsuvar Paşa’ya kadar dayanan Beyatlı, son dönemlerine doğru, siyasî hayatı ile de dikkat çekmektedir. Beyatlı’nın “Kendi Gök Kubbemiz” şiir kitabı, eseri üç bölümden hâsıl olmuştur. Birinci bölümünde duygu ve düşünceleri ile ölümü işleyen şiirler. İkinci bölüm: “Yol düşüncesi” kısmında; aşk, kısmen egzotik. Üçüncü bölüm: “Vuslat”da kısmen fanatik olan şiirleri toplanmıştır. Bol bireyli özelinde, U dönüşü yaptığı evlilik kararlarında hep gönlünde aşık olduğu bolca sultanlar vardı. Bazen öyle olmuştu ki; hayalle-gerçek arası, düşlere sığdırmıştı masal kadınlarını.
 Mehlika Sultandı rüyalara giren, diğeri ise telefonda sesini aldığı Canan’ıydı. Hepsine kocamış iri gülleri bohem davranışı işleyen sergileyen şiirlerinde yollamıştır birer birer. Aile mutluluğundan yoksun, özlem ile iç içe olan bir başka tür yalnızlıkla gidermek istemiştir şiirlere sığınarak. Onun bu zengin gurbetinde vatan, tarih, kültür yer alır.
Neler nelerle gizli bu tiyatro oyunundaki sergilenişte? Şairin yaşamı, sanatı, insan ilişkileri (erenler dediği yakın şair dostları), sevdaları, umutları, umutsuzlukları, gündelik yaşama ilişkin gözlem ve değerlendirmeleri. Yaşam yolculuğuna bizleri ortak ediyor ister istemez, ünlü tiyatrocu Toron Karacaoğlu’yla beraber. Beyatlı’yla özdeşleşen oyunu ortaya koyuş gücü, başarısı için de ayrıca kutlamak gerekli bu büyük üstadın katmer katmer sergileniş sürecini… Bunca şiirlerinin de Türk musikisine çevrildiğini bilmekteyiz. Ayrıca, Itrî’nin Nevâkâr eserini sevdiğini ve Sultaniyegâh makamına sempati duyduğunu hayatını incelerken öğreniyoruz.
Peki bu büyük şairden ve musikili bir ömürden geriye ne mi kaldı? Kitapları, fotoğrafları, nüfus cüzdanları, pasaportları (renkli çiçek buketinden Park Oteli’nde kullandığı çalışma masası, koltuğu, bavulları, elbiseleri, şapkaları, ayakkabıları, radyosu, gözlüğü, çakmağı, bastonu, golf sopaları vb. ve dillerde tütsülenen Deniz türküsünün aizeleri

Dillerde tütsülenen, pelesenklenen Deniz türküsünün dizeleriyle yazımıza veda ediyoruz: “Çıktığın yolda, bugün, yelken açık, yapyalnız, gözlerin arkaya çevrilmeyerek, pervâsız, yürü! Hür maviliğin bittiği son hadde kadar!..”
“İnsan âlemde hayâl ettiği müddetçe yaşar.”
2009 yılında tekrar Yahya Kemal Beyatlı’yı yaşamak ve yaşatmak üzere!

Bilge Güneş, Banu Doğan
http://www.extrahaber.com/artikel.php?artikel_id=92
Kaynakça
1. Türk Edebiyatında Yahya Kemal -İnceleme ve Anılar-, Cahit Tanyol, Özgür Yayınları: 268, 1.Basım Kasım 2008
2. Yahya Kemal “Eve Dönen Adam”, Ansiklopedik Biyografi Beşir Ayvazoğlu, Kapı Yayınları 176, Beşir Ayvazoğlu Kitaplığı 13, 1.Basım, Kasım 2008 (Yahya Kemal Beyatlı Fotoğrafı s.171)
3. Türk Klasikleri 100 Büyük Edip 100 Büyük Şair, 44 Yahya Kemal Beyatlı no: 41, Toker Genel Dizisi 191, Toker Yayınları, İstanbul 1984
***
İşte Toron Karacaoğlu'nun El Yazısıyla Sansürlenen Belge

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder